tiistai 29. huhtikuuta 2008

PPL-lennot 29.4.08

PPL-tarkkari ohi ja läpi! Nyt on mahdollista lentää toisen PPL:n omaavan oppilaan kanssa vähän pidemmällekin ja opettajaa ei tarvita valvomaan enää. Ja myöskin on toki mahdollista lentää omalla ajalla eri konetyypeillä edellyttäen että kyseiseen tyyppiin on käyty eroavaisuuskoulutus.

Lento alkoi normaaliin tapaan eli tehtiin ulkoinen tarkistus ja otettiin mahdolliset vesibensat pois. Sitten vain lapa pyörimään, lentosuunnitelma radiolla tornille ja liikenteeseen. Rullatessa tarkastuslentäjä kyseli muutamia teoria-aiheisia kysymyksiä isoympyrästä. Sitten ilmaan 18:lta ja vasen kaarto DEGERiin. Degerin jälkeen lennettiin muutama tovi Uttiin päin suuniteltua reittiä pitkin (joka siis suunniteltiin vain tarkastajaa varten) jonka jälkeen iski simuloitu huono sää ja piti ottaa porvoon VORilta radiaali Mäntsälän kentälle ja mennä sinne. Mäntsälässä tehtiin yksi matalalähestyminen (todellakin matala, n. 1,5m korkeuteen!) ja kaksi maaliinlaskua. Tämän jälkeen tehtiin keskikaartoja ja jyrkkiä kaartoja, tehtiin suoria ja kaartosakkauksia ja lennettiin hidaslentoa. Sitten DEGERistä sisään laskukierrokseen, jossa tehtiin ensin normaali lasku, sitten lyhyen kentän laskuja 2 ja lopuksi lasku ilman laippoja eli sileällä koneella. Tähän päättyi tarkastuslento.

Yksi etappi suoritettu koulutuksessa ja homma jatkunee vielä muutamilla PIC-lennoilla, jotka alkavat nekin lähestyä loppuaan. Mutta nyt vapunviettoon!!!!

6 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

Onnea vaan! Tuntuu varmaan hienolta, mutta toisaalta lienee ammattilentäjäksi opiskelevalle vain "pieni" askel :)

Anonyymi kirjoitti...

Onko teillä koulussa pohdittu miten tätä ilmailun tulevaisuutta? Joka paikassa paasataan nyt supistuvista öljyvarannoista etc. etc. Onko usko tulevaisuuteen vankka?

Henri Karlsson kirjoitti...

Eipä ole vielä vaivattu päätämme tuollaisilla :D Uskon että ei minun elinaikanani kyllä tule ongelmia

Anonyymi kirjoitti...

Minkälaisia teidän koulupäivät on? Mistä mihin ja paljonko tunteja kerttyy viikossa. Teoriaa ja lentoa yhteensä. Eli kaikki aika joka kulutetaan Malmilla?

Henri Karlsson kirjoitti...

Teoriaa voi olla (silloin kun on) 10 tunnista sinne 40 tuntiin, se riippuu monesta eri asiasta.

Lentämisen määrä riippuu siitä kuinka kone on sinulle varattu, eli joskus voi olla että ei lennetä viikossa ollenkaan ja joskus taas joka päivä sellaiset 2-5h

Henri Karlsson kirjoitti...

Unohtui mainita että jos haetaan Malmilla vietettyä aikaa mukaan niin päivän pituus saattaa olla pisimmillään yli 12h, mutta tähän vaikuttavat jälleen useat eri asiat