perjantai 25. huhtikuuta 2008

26.4.2008 PPL-lennot

Noniin, on ehditty käydä vaikka ja missä. Pirkkalassa tuli pyörähdettyä tiistaina, keskiviikkona läpilasku Lappeenrannassa, torstaina läpäri Turussa ja eilen sitten vähän pidemmän kaavan mukaan eli Jonsuuhun, josta Mikkelin kautta takaisin malmille. Reitti kulki Utin, Lappeenrannan ja Savonlinnan VORien ylitse Jonesuuhun josta aikanaan takaisin Savonlinnan kautta Mikkeliin ja sieltä Orimaan VORin kautta DEGERiin. Matkaa tästä kertyi yhtensä noin 420 nm ja aikaa meni ilmassa yhteensä karvan verran vajaat viisi tuntia. Oli todella mukava matkata vanhalle kotikentälleen ja nähdä paikka ilmasta käsin, harvemmin sitä ehtii liikennekonee ikkunasta mitään katselemaan.

Matka aloitettiin pyytämällä helsingin tutkalta 5000ft heti DEGERin jälkeen jonka sainkin välittömästi. Tästä ajelin Uttiin jossa lennonjohtaja kuuli korkeuteni väärin ja slevitti minut lähialueelle 1000ft. Lähdin laskettelemaan alas ja kun korkeutta oli 1800ft, kysyi lennonjohtaja korkeuttani ja sanoi minun voivan nousta lähestymisalueelle (=TMA) 5000ft. Ja eikun uudestaan kiipeämään, Bravo kun ei ole mikään vauhtihirmu nousemaan. Aikanaan ylitettiin Utin kenttä ja jatkettiin Lappeenrannan TMAlle josta käsin näin jo pyhäselän siintävän horisontissa. Siitä Savonlinnan yli ja Joensuun lähestymisalueelle, josta LIPRIn kautta oikealle perusosalle kiitotie 10 ja laskuun. Kavereiden kanssa kavilla käynti ja eikun takaisin kentälle.
Lähtö myöhästyi 35 min bensa-automaatin takia jota en oikein osannut käyttää, kyselinpä torniltakin neuvoja. Ilmaan ja nokka kohti Savonlinna. Kentän yli ja kohti Mikkeliä, jossa lasku, tyhjennys ja uudestaan ilmaan ja kohti Orimaan VORia. Tästä yli ja kohti DEGERiä ja malmille laskuun. Päivä oli pulkassa.

Oli hieno kokemus heittää ihan pitkäkin reissu, mutta kyllä se verotti hieman kun ei ollut syönyt mitään koko päivänä. Kone oli melko raskas työntää yksin halliin.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Muista syödä ennen seuraavaa lentoa, niin ennen kuin välilläkin! sitä ei itse huomaa, miten väsy ja nälkä vaikuttaa.

Anonyymi kirjoitti...

Tyhmä kysymys varmaan mutta lensitkö yksin tämän lennon vai istuiko ope vieressä?

Henri Karlsson kirjoitti...

Ihan itekseni lensin, eli siis kyseessä oli PIC-lento eli suomeksi päällikkölento. Tarkoittaa sitä, että olen itse ilma-aluksen päällikkö. Tällaisia lentoja täytyy lentää tietyn tuntimäärän edestä, jotta aikanaan voi saada ansiolentäjän lupakirjan