tiistai 17. kesäkuuta 2008

17.6.2008 IFR/ATPL-teoriat

Tänään aloitettiin ATPL-tason mass and balance. Aluksi käytiin läpi kertauksenomaisesti mitä koneen ylikuormaaminen aiheuttaa eli esim. sakkausnopeuden kasvamista ja nousugradientin pienenemistä. Kuormasimme myös Saab 340A -mallia oikeilla loadsheeteillä ja selväksi kävi, että se on erittäin tarkka matkustajien sijoittelusta ja sitä myötä aika kimurantti kone kuormata.
Lisäksi aloitimme ryhmätyön, jossa on tarkoitus tehdä payload-taulukko, eri konetyypeeistä, mistä näkee kuinka paljon voidaan maksimissaan ottaa hyötykuormaa (=payload,matkustajia&rahtia) kun halutaan päästä XXXX nm päähän. Kurssi on varsin lyhyt sillä se loppuu torstaina, tuntimäärä 8h. AGK:ssa on jäljellä enää kaasuturbiinimoottorin toiminta ja palo ja pelastuslaitteiden toiminta ja käyttö. Riippuen tahdista, jolla kursseja saadaan käytyä läpi, ensimmäiset Ílmailulaitoksen ATPL-teoriakokeet saattavat olla edessä reilun kuukauden päästä.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tosi kiva kun jaksat tätä blogia pitää, mukava lukea! Piti laittaa RSS syöte ettei jää uusimmista uutisista paitsi :P:D

Henri Karlsson kirjoitti...

Onhan se sitten mukava itsekkin myöhemmin lukea, että mitä sitä on tullut tehtyä. Nimenomaan muiden iloksi tätä pidän, kiva kun kiinnostaa :)

Anonyymi kirjoitti...

Olen kyllä Ollin kanssa täysin samaa mieltä, tosi kiva kun joku jaksaa pitää blogia näinkin mielenkiintoisesta aiheesta. Itse tykkään ainakin lukea :)
Onkos teillä siellä miten paljon esitelmiä, tai esitättekö noita ryhmätöitä sitten muulle luokalle ?

Henri Karlsson kirjoitti...

Muutama pikku ryhmätyö on ollut, ei mitään suurempaa ja ne ollaan sitten esitelty muille, esim. md-80sähköjärjestelmä