keskiviikko 20. elokuuta 2008

20.8.2008 IFR/ATPL-teoriat

Koulu on taas takaisin normaalissa päiväjärjestyksessä. Ekat IFR-vaiheen simut alkavat viikon loppupuolella ja teoriaa on muutamana päivänä. Human factors -aiheessa käsitellään unta ja tiedon vastaanottamista sekä käydään välillä läpi onnettomuuksia ja keskustellaan niihin johtaneista syistä. Meteon koe on siirtynyt ajan X päähän eli ei tietoa sen ajankohdasta.

Eilen oli tutustuminen Helsinki-Vantaan lennonjohtoon. Ensin meille kerrottiin hieman EFHK:n ATC:n tehtävistä, eri ATC-elimien vastuualueista jne. ja sen jälkeen ryhmä jaettiin kahtia. Toinen puoli meni lähestymislennonjohtoon ja toinen torniin ja sitten vaihdettiin puolia. APP oli iso huone täynnä työpisteitä ja kaikenlaisia kuvaruutuja, joita APP:n päällikkö sitten meille esitteli. Sitten oli vuorossa torni, jonne vievä reitti oli aika labyrintti, joka johti hissille joka vei ylös torniin. Maisemat olivat hienot ja muutenkin paikka oli mielenkiintoinen työympäristö. Vierailu oli varsin mielenkiintoinen ja se avarsi kuvaa tehtävistä mikrofoonin toisessa päässä varsin paljon. Kiitos vielä vierailun järjestämisestä lennonjohdon väelle.

Laitettu muutama kuva, mutta laatu on kurja jonka huomasin vasta kotona

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kävitkö Lappeenrannassa Bravolla tuossa viikonloppuna 9.8-10.8 tai oletko ylipäätään käynyt EFLP:llä tänä kesänä, ajattelin vain kun nuo teidän Bravot käyvät aika ahkerasti ja kun me ollaan huideltu pursikoneilla siellä aika ahkerasti viikonloppuisin.

Henri Karlsson kirjoitti...

Alkukesästä kävin pari kertaa Lappeenrannassa ja porukka tykkää lentää sinne kun se on juuri sopivan matkan päässä. Mutta eiköhän sinne tule vielä jollain härvelillä lennettyä joskus

Anonyymi kirjoitti...

Tervetuloa vaan käymään täälläkin päin ja kun seuraavan kerran tulet, niin poikkea kahville sinne ilmailukerhon tiloihin, siellä sitä ollaan jos on vain sopiva sää.
T: Olli Hänninen

Anonyymi kirjoitti...

Heps, Dodii, nyt alkoi sitten hermojen koetteluvaihe...Tsemppiä!!!
Aikataulut voitte sitten tunkea sinne pimeään aukkoon ja ikävä kyllä taitaa syksy painaa päälle ifr lentoja ajatellen...Suomessahan taitaa olla jopa kaksi yksi moottorikonetta jäätäviin kelpuutettuna?? :(

Henri Karlsson kirjoitti...

Joo, niinhän tuosta varoiteltiin ja olihan tuo jo pitkään pääteltävissäkin :P Ei auta ku toivoa parasta ja pelätä pahinta, tämän hetken säät ei hyvää lupaa